ijsland gulfoss baby reizen kinderen
IJsland, Kids

WINTERS IJSLAND EN HAAR WONDERLIJKE LANDSCHAP

Een gezellige winkelstraat, gekleurde huisjes en de leukste vintage koffietentjes. Terwijl de sneeuw zachtjes naar beneden dwarrelt, duw ik de buggy voort door het prachtige Reykjavik. Keet haar tweede vliegvakantie, dit keer naar winters IJsland. De vliegreis verliep weer soepel, Keet sliep nagenoeg de hele vlucht en op de wakkere momenten pakt ze iedereen in met haar stralende lach. Vanaf het vliegveld maken we vanuit onze huurauto kennis met het sprookjesachtige IJsland. Bedekt door een dun laagje sneeuw zien we de eerste lavarotsen en hier en daar een helder stroompje water. Aan onze linkerzijde de woeste oceaan en vissersdorpen. Wim is in zijn nopjes. We zijn in het land van Game of Thrones, Björk en Sigur Rós.

Reisplan

Omdat we met Keet reizen, hebben we besloten om maximaal drie plaatsen aan te doen om te overnachten en de autoritten beperkt te houden. We starten twee nachten in Reykjavik, verblijven daarna drie nachten midden in de Golden Circle en eindigen onze laatste nachten in de buurt van het vliegveld. Achteraf blijkt vooral dat laatste een zeer goede keuze omdat er deze week zoveel sneeuw valt dat meerdere wegen rondom Reykjavik afgesloten worden en veel mensen het vliegveld niet op tijd bereiken. Niet verkeerd dus dat ons laatste guesthouse op 15 minuten rijden van het vliegveld ligt. Keet vindt autorijden overigens geen probleem en slaapt heerlijk in haar gehuurde autostoel.

Reykjavik IJsland

Reykjavik

In hartje Reykjavik hebben we een geweldig penthouse met rondom uitzicht over de stad, de zee en de besneeuwde bergtoppen. We parkeren de auto gratis bij het Hallgrímskirkja (de hoogste kerk van IJsland en kenmerkend voor het stadsgezicht van Reykjavik) op twee blokken van onze studio. Op aanraden van onze gastheer eten we bij de Islenskibarinn, een sfeervol ingericht restaurant met een echt IJslands huiskamergevoel. Je kan er ook rustig aan de bar eten en later op de avond gaan de tafels aan de kant en wordt het een café. De hamburgers zijn heerlijk en Keet vindt het er gezellig dus onze avond is geslaagd. Het moment dat de tafels aan de kant gaan, maken wij niet meer mee want Keet moet naar bed! Even bijkomen van de reis en alle indrukken. Geen straf voor ons want ook bij nacht is het uitzicht geweldig. We genieten van alle mooie lichtjes met als hoogtepunt het verlichte Concertgebouw.

The C is for Claar eeeuh Coffee!

De volgende dag verkennen we het centrum van Reykjavik, bezoeken we de veel te dure winkeltjes en lopen we naar het Viking monument op de boulevard. Mijn dag is niet compleet zonder goeie koffie en die vinden we in het leukste koffietentje van Reykjavik. De druk beschilderde gevel van Babalu is nog niets vergeleken met het eigenzinnige interieur. De scheidslijn tussen vintage en kitsch is er dun en weerspiegelt de lichte hysterie van het tentje. Om de hysterie enigszins te stroomlijnen is het de bedoeling dat je eerst een tafel uitkiest om vervolgens aan de bar te bestellen. Dit blijkt in veel lunch- en koffiezaken het geval. De koffie is er goed en de taart geweldig dus besluiten we er meteen te blijven lunchen. Het gerecht van de dag is soep met tosti’s en terwijl de sneeuwvlokken buiten steeds groter worden, Keet inmiddels in de buggy in slaap is gevallen, zitten wij heerlijk te smullen!

Een andere aanrader voor koffie is The C is for Cookie; fijne koffie, relaxte sfeer, hier komen ook locals hun bakkie drinken. Ook staat er een ouderwetse bank en dat vindt Keet dan weer fijn omdat zij af en toe gewoon even languit wil ‘gymen’ in plaats van steeds in de buggy of draagzak.

Wanneer je van seafood en vis houdt dan mag je het Seafood Grill restaurant Sjavargrillid niet missen. Een restaurant met een wat luxere uitstraling en boterzachte vis. Geen idee wat ik heb gegeten (catch of the day) maar het was verrukkelijk! Ze serveren ook vlees trouwens.

Walvissafari

We sluiten Reykjavik af met een walvissafari. De kans is klein om in de winter walvissen te spotten maar we geven het een kans. Zodra de kapitein de motor start, is Keet alweer ver in dromenland. Keet hoeft geen reddingsvest om zolang we beneden in het restaurant blijven of ze in de buggy zit. Nu ben ik niet snel zeeziek maar wanneer we de een na de ander om ons heen wit weg zien trekken, besluiten we toch maar naar het dek te verplaatsen. Frisse lucht en wind in ons haar! Terwijl de zon doorbreekt, tukt Keet ook op het dek rustig verder. Geen walvis te bekennen dus nu hebben we een klein probleem… De tickets blijven namelijk twee jaar geldig voor een second try omdat we geen walvissen hebben gespot. Ik ben bang dat we dus nog een keer terug moeten, in de zomer bijvoorbeeld. Heel vervelend! Reykjavik is ook een prima stopover voor vluchten naar de VS en Canada daarom sluit ik niets uit…

Baby’s buiten in de kou

Terug in de haven lunchen we bij café Haïti, een ontzettend leuk lunchtentje met prachtige muurtekeningen en wederom goeie koffie. Ook niet geheel onbelangrijk wanneer je reist met een baby; ze hebben een ruim verschoningskussen in de wc. Tja, je gaat echt op andere dingen letten nu. Terwijl we genieten van een zeer smaakvolle wrap, komt er een vader met een kinderwagen aanlopen. Hij laat de kinderwagen buiten staan, bestelt zelf een koffie, doet zijn jas uit en gaat zitten. In IJsland is het heel normaal om je kind buiten te laten slapen. Pas wanneer het heel hard gaat sneeuwen, haalt hij de kinderwagen naar binnen. Sowieso doet de frisse buitenlucht kinderen goed. Keet slaapt steeds als een os.

IJsland

Een parel van een guesthouse

Na een prachtige tocht langs bergen en vulkanen, besneeuwde weides met de bekende IJslandse pony’s, komen we aan bij ons guesthouse midden in de Golden Circle. Nu ontdek je weleens van die pareltjes, die zo mooi zijn dat je ze het liefst voor jezelf wilt houden. Zo zoet en zacht, zo warm en fijn, bijna perfect… Dit prachtige pareltje, dat ik toch met jullie ga delen, heet Sel Guesthouse. Sel Guesthouse is gelegen tegen een heuvel in de buurt van Skálholt en wordt gerund door Unnur en haar man. Manlief vist en jaagt en Unnur tovert daar de meest goddelijke gerechten van op tafel. Biefstuk zo zacht dat je mes erdoorheen glijdt, flinterdunne eendenborst, verse kreeft, zalige zalm… moet ik nog even doorgaan? Om over de toetjes maar niet te spreken. Echt, zo lekker hebben we in tijden niet gegeten. En voor IJslandse begrippen eet je er voor een hele goede prijs. Onze kamer, die in het buitenverblijf gelegen is, is ingericht in vintage stijl met oude en nieuwe spullen. Maar wanneer je in het guesthouse zelf komt, waar ook de eetkamer gevestigd is, merk je dat het guesthouse niet vintage ingericht is, het guesthouse ìs vintage! De borden, de kommetjes, het tafelkleed. Bij het ontbijt kijken we helemaal onze ogen uit. Kannetjes waar ‘Tussen kunst en kitch’ een topuitzending door zou hebben, hier bij Sel gewoon in gebruik alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

Het Noorderlicht, de Geysir en Gullfoss

Onze kamer is prachtig, de bedden zijn heerlijk, voorzien van wit fris gestreken beddengoed en een echte IJslandse sprei. De douche is ruim en fijn, heeft vloerverwarming en ’s avonds, vanuit ons slaapkamerraam zijn we getuige van het Noorderlicht. VANUIT ONS SLAAPKAMERRAAM!!! Wat een geweldige plek! Binnen een half uur rijden vind je de bekende Geysir, de Gullfoss waterval, de Fax waterval en de Kerid vulkaan. En dan merk je weer even op wat voor bijzonder terrein we ons begeven. Bij de Geysir borrelt op diverse plekken de grond als een soort kokende heksensoep, zie je overal stoomwolken opdoemen met als hoogtepunt om de paar minuten een huizenhoge fontein van heet water en stoom die uit de grond omhoog schiet. Echt een bizar vulkanisch verschijnsel waar we gewoon op een paar meter naast staan te kijken. Ook de Gullfoss waterval is zeer indrukwekkend. Zoveel water dat met zoveel geweld naar beneden dendert. Het is ontzettend prettig dat al deze mooie bezienswaardigheden zo dicht bij ons guesthouse gelegen zijn. Door de hevige sneeuwval zijn er bijvoorbeeld geen tours uit Reykjavik waardoor het erg rustig is, zowel op de weg als bij de toeristische attracties. We worden zelfs een aantal keer aangesproken met de vraag waar we verblijven aangezien er slecht weer verwacht wordt en ze zich zorgen maken of wij nog de weg op moeten met een baby. Superfijn om dan te kunnen antwoorden dat we in de buurt verblijven. Ook erg fijn wanneer je nog even terug moet naar je huisje omdat je je jas bent vergeten. Echt, op reis met een baby… Drie keer checken of we alles hebben voor Keet om er vervolgens bij de waterval achter te komen dat Wim zijn jas is vergeten. Wat een grap.

IJslandse pony’s

Zo snel als het landschap verandert in IJsland, verandert ook het weer. Zon, sneeuw, storm, regen en dat alles binnen een paar uur tijd. Overdag is het rond het vriespunt. Overal zie je de oersterke IJslandse pony’s in het land die ongemoeid het heftige weer trotseren. Ze zijn heel vriendelijk en komen meteen naar het hek wanneer je uit je auto stapt. Ik kan het dan ook niet laten om een paar keer uit te stappen om de paarden te knuffelen en bied alvast mijn excuses aan voor de vele ponyplaatjes. Ik kon echt niet kiezen, de een nog liever dan de ander…

Puur drinkwater met zwavelgeur

Dat we ons op een groot vulkanisch eiland begeven, merken we ook aan het drinkwater. Dachten we in Reykjavik nog dat er iets mis was met de afvoer, zijn we er inmiddels achter dat het warme water gewoon naar zwavel ruikt. Het heeft ook een vreemde smaak maar ondanks dat is het gewoon te drinken. Water in IJsland is zelfs het puurste drinkwater dat je kunt treffen, rechtstreeks uit de bron. In ieder restaurant staat er water op tafel.

Boutique hostel

In Laugarvatn lunchen we in het Heradsskolinn Boutique Hostel. Een oud schoolgebouw aan een groot meer, te gek ingericht en omgebouwd tot hostel. Enorm leuk om met kinderen heen te gaan (ze hebben er een hele toffe speelhoek) of gewoon zelf even te chillen. Laugarvatn staat bekend om haar natuurlijke thermale baden waar je je kan onderdompelen in het helblauwe hete water. Het schijnt een minder toeristisch en goedkoper alternatief te zijn voor de populaire Blue Lagoon en een aanrader met kinderen!

Thingvellir National Park

Onderweg naar onze laatste accommodatie rijden we door het Thingvellir National Park. Vanwege de zware sneeuwval doen we over een rit van drie kwartier een kleine drie uur en beleven we een groot avontuur. Daar rijden we dan met ons goeie gedrag in een huurauto model gezinsbak over de dik besneeuwde wegen. Hier en daar worden we ingehaald door de grootste 4×4 terreinwagens en met name de locals lijken niet onder de indruk van de enorme hopen sneeuw. Op sommige plekken lijken we echt de enige op de weg en is het net of we op de maan rijden. Wat een bizar landschap. Alsof we met een gondellift de hoogste gletsjer hebben bereikt en daar nu met onze huurauto over de piste rijden. De paaltjes langs de weg die nog net boven de sneeuw uitsteken zijn onze enige leidraad, verder is het één witte wereld en wanen we ons eventjes alleen op de wereld. Eenmaal aangekomen in het Thingvellir National Park zijn we onder de indruk van de zichtbare scheidslijn tussen de Amerikaanse en Europese aardplaten. De reusachtige wanden bewegen zich van elkaar af in plaats van naar elkaar toe en zijn maar op een paar plekken ter wereld boven water te bewonderen. Lava, rotsblokken, een hoge waterval en enorme meren illustreren dit bizarre, eeuwenoude natuurwonder. Wow!

Reykjanes

Helaas hebben we niet veel tijd om te genieten van het National Park. Door onze lange autorit is het al bijna tijd voor een fles voor Keet en nou blijkt er precies nu, nergens een restaurant te bekennen. Het enige toeristencentrum dat we kunnen vinden blijkt vanwege het weer gesloten dus besluiten we naar het eerstvolgende dorp te rijden. Na de lunch rijden we verder naar onze laatste accommodatie op het schiereiland Reykjanes. Weer een totaal ander landschap omringd door de ruige oceaan. Veel mensen slaan deze omgeving over en komen er alleen voor het vliegveld. Zonde, merken wij. We genieten van kleurrijke kerkjes en vuurtorens die in de dikke deken van sneeuw staan te schitteren. Niet alleen het vliegveld is hier gelegen, ook de Blue Lagoon. Het bezoek aan de Blue Lagoon is een verhaal apart, hierover in een volgend blog meer!

Vroeg in de ochtend vliegen we terug, Keet is alweer op mijn arm in slaap gevallen. In het donker laten we IJsland achter ons. Wat een wonderlijk landschap op slechts 3 uurtjes vliegen van thuis. De landing in Nederland is ruw en hobbelig. Keet schrikt wakker en kijkt me met grote ogen aan. We zijn weer thuis lieverd.

Instagram

• Ga je mee lieve Keet? Ze draait zich om en
  • Ontmoet Willem  Zon 11 weken geleden zat ik s
  •     fathersday daddy daddytime prouddad fitdad cooldad
  • W A A R S C H U W I
  • De zee is altijd een goed idee Waar ook ter
  • Vrijheid!
  • Vrolijk Pasen! japan miyajimaisland tori hertjeskijken
  • Het maakt niet uit waar je mij mee naartoe neemt

10 Comments

1. Diana

Wat weer een super belevenis.

1. Zeker, echt een totaal andere wereld zo dichtbij!

2. marjo

heb weer genoten van je verhaal met mooie foto’s

3. Dineke

Wat mooi ………..

4. Cecile

Wat schrijf je toch beschrijvend en meeslepend. In 1x doorgelezen en best jaloers 😉 Prachtige foto’s ook!!

1. Dank voor je mooie compliment Cecile, superleuk om te horen!!

5. Miriam

Prachtige foto’s. En love the pony’s.
    Je verhaal leest ook weer lekker weg.